بیمه مسافرتی
هر فردی در زمانی که قصد سفر دارد، می بایست یکسری اقدامات و کار هایی را انجام بدهد. به عبارتی دیگر در چارچوب و بر اساس رویه ای خاص جلو برود. منظور ما این است که پیش از سفر چه داخلی و چه خارجی اطلاعاتی در مورد آن ناحیه به دست بیاورید. چون ممکن است با مشکل های زیادی رو به رو شوید برای مثال تغییرات ناشی از آب و هوا که ایرانی ها در اصطلاح به آن (آب به آب شدن) می گویند. همچنین می توان به مسمومیت های غذایی اشاره کرد که با خوردن یک خوراکی یا غذایی مسموم شده اید به جز این موارد که مربوط به سلامتی خودمان است، دلیل های دیگری هم هستند که احتمال دارد گریبان گیر شما شوند برای نمونه گم شدن مدارکتان، آشنا نبودن با زبان بومی و رسمی آن مکان و … در این مقاله شما را می خواهیم با بیمه مسافرتی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

بیمه مسافرتی
همان طور که بیان کردیم بیمه مسافرتی درست در موقع نیاز شما در طول سفر به دادتان می رسد چون هیچگاه نمی توان جلوی خسرات احتمالی را گرفت. اما نکته ای در این جا باید در نظر بگیرید این است که در همه سفارت خانه ها باید برای این بیمه ویزا داشته باشید البته می توان گفت که تنها برخی از آن ها برایشان این موضوع اهمیت دارد. در مسافرت های خارجی که می دانید اگر کوچک ترین اتفاقی برایتان بیفتد شما باید هزینه های سرسام آوری را بپردازید با ذکر دو مثال این موضوع را برای شما قابل درک می کنیم.
این نوع از بیمه به شما کمک می کند تا در هنگام سفر اگر اتفاقی برای شما افتاد مثلا کیف پول خود را گم کردید یا به مریضی دچار شده اید که نمی توانید آن را پرداخت کنید، به جای شما هزینه ها را بر عهده می گیرد. همه این موارد بیان شده نشان دهنده این است که بیمه مسافرتی می تواند به شما کمک بسیار بزرگی بکند علی الخصوص برای افرادی مناسب است که دائما یا هرزگاهی به سفر های خارجی می روند.
چرا شرکت های ایرانی، شامل بیمه مسافرتی نمی شوند؟
پاسخ این امر مشخص است چون چنین شرکت هایی، فاقد شعبه در خارج می باشند و به همین دلیل در این راستا ترفندی را پیش روی شما قرار داده است یعنی این نوع از بیمه با به وجود آوردن و تاسیس شرکت های کمک رسان و بستن قرارد با شرکت های بیمه ایرانی سبب شده است تا بیمه گذار دیگر نگران چنین مسائلی نباشد. برخی از این شرکت های کمک رسان عبارتند از:
- Mideast
- Allianz
- Evasa
- و ….
خسارت در محل حادثه چگونه دریافت می شود؟
زمانی که شما در محل حادثه قرار دارید بایستی توسط شماره ای که بر روی بیمه نامه قرار دارد تماس حاصل فرمایید و اطلاعاتی همچون نام، شماره بیمه نامه و مدت اعتبار آن را برای کمک رسان ها بیان کنید اگر خسارت ایجاد شده در بیمه نامه درج شده باشد امدادگران عملیات لازم را انجام می دهند اما ممکن است در پاره ای از موارد برخی از خدمات در این گونه بیمه نباشد، بنابراین نیاز است که خود شخص به دنبال تمامی خسارت های وارد شده باشد و آن ها را پرداخت نماید. زمانی که این کار انجام شد تمامی هزینه های پرداخت شده را به شرکت کمک رسان محلی که در آن اقامتگاه دارد نشان می دهد ولی باید بدانید که این خدمات باید شامل حال شرکت های کمک رسان باشند.
کمک رسان ها چگونه خسارت ها را پرداخت می کنند؟
کمپانی های کمک رسان برای پرداخت خسارت ها به دو گونه عمل می کنند یکی به صورت کاملا مستقیم است به این صورت که اگر حادثه ای غیرمترقبه و ناگهانی برایتان به وجود آمد و نیاز بود که به بیمارستان بروید، در همان لحظه فورا هزینه های خسارت را پرداخت می کند. اما روش دیگر این است که مستقیما به حساب خود شخص بیمه گذار می ریزند. مثالی در این مورد برای شما می زنیم مثلا شما به یک کشور خارجی مسافرت کرده اید و هواپیمای شما به دلیل های مختلف تاخیر کرده است! در این جا کمک رسان دو کار را می تواند انجام دهد یا طبق موردی که اشاره شد به حساب او بریزد یا این که خود شخص بخواهد خسارت را پرداخت نماید و بعدا هزینه های داده شده را پس بگیرد.
برای این موضوع یکسری قوانین وجود دارد تا بتوانید خسارت را در محل اقامتگاهتان دریافت نمایید مثلا خود بیمه نامه به همراه هزینه هایی که پرداخت کرده است و تایید ارگان شده تحویل آن ها بدهد.
آیا کمک رسان ها به چه زبانی هستند؟
شاید معدود افرادی وجود داشته باشند که به زبان کشور محل اقامتشان تسلط داشته باشند اما دسته دیگری که هیچ گونه اطلاعی در این باره ندارند و به مشکل بر می خورند. خوبی این کمپانی ها این است که به زبان فارسی هستند و شما می توانید در حینی که خسارت یا آسیبی ایجاد شده است، کاملا با اپراتور به زبان فارسی صحبت کنید.
بیمه مسافرتی برای چه حوادثی، خسارت پرداخت می کند؟
بیمه مسافرتی همان گونه که از نامش پیداست، حوادثی را در بر می گیرد که به آن (پوشش) می گویند این پوشش ها بسته به نوع بیمه و طرحی که برگزیده اید می توانند متفاوت باشند. و در واثع بیمه مسافرتی به شما می گوید که چه خساراتی را در بر می گیرد و حمایت می کند و چه طرح هایی را پوشش نمی دهد. در بخش بعدی برایتان تمام آن چه را که یک شرکت بیمه مسافرتی بر عهده می گیرد به صورت جامع و کامل بیان می کنیم:
- بیمه مسافرتی و هزینه های پزشکی:
با این نوع بیمه می توانید هزینه های پزشکی را که در بیمه نامه وجود داشته و شما آن ها را قبول کرده اید، دریافت کنید. برای مثال در صورتی که بیمار شدید یا حادثه هایی از قبیل جراحی، بستری شدن، درمان و … را فورا تقبل و پرداخت می نماید. به این سبک اصولا (فرانشیز) می گویند. فرانشیز به این معنا است که شرکت هایی مثل بیمه سامان، پاسارگاد و پارسیان مبلغی حدود 25 یورو به بیمه گذار می دهند تازه اگر جزو مواردی باشد که به آن ها اشاره کردیم چون هر بیمه ای قوانین خودش را دارد. مثالی در این زمینه می زنیم اگر شما در یک سفر خارجه مشکلی برایتان پیش آمد که هزینه ای 150 یورویی به شما وارد شده است، 25 یورو بر عهده شما و 125 یورو بر عهده شرکت است.
- بازگرداندن بیمه گذار به کشورش:
در این مورد باید بگوییم که اگر باز هم شخص به بیماری مبتلا شد یا حادثه ای برای او رخ داد، شرکت کمک رسان باید دو تصمیم گیری داشته باشد یا شخص را به بیمارستان در جهت بهبودی ببرد یا این که او را به کشورش منتقل کند. در خصوص مورد دوم تصمیم گیری برعهده شرکت است و اگر آسیب بسیار ضروری و خطرناک باشد، در همان اقامتگاه مداوا می شود ولی باز هم شرکت بیمه با پزشک وی دائما در تماس و ارتباط است و سعی بر این دارد که او را به کشورش باز گرداند.
- بیمه مسافرتی و دندان پزشکی:
در این مورد نیز اگر در سفر خارجی هستید تا سقفی که با شرکتتان قرار داد بسته اید و در موارد معین شده توافق کرده اید کمکی صورت می گیرد که فر انشیز بیمه هایی همچون پارسیان، پاسارگاد و سامان 25 می باشد و برای موارد درمان دندان تا حد کشیدن، از بین بردن عفونت یا درد کشیدن مسئولیت خود را به نحو احسنت انجام می دهد.
- باز گشت اعضای درجه 1 و بیمه مسافرتی:
در این مواقع یا فرد بیمه گذار فوت می کند یا این که اتفاقی برای او حادث می شود که مجبور است برای بازه زمانی طولانی در محل اقامت بماند و در این هنگام شرکت کمک رسان، هزینه پرداغخت یکی از اققوام درجه یک آن شخص را بر عهده می گیرد اما به شرط این که وسیله نقلیه ای نه از خودش داشته باشد و نه برای تامین آن اقدامی صورت گرفته باشد.
- منتقل کردن بیمه گذار در صورت فوت او:
زمانی که فردی در مکان و جایی غیر از کشورش فوت کند، بیمه رسان اقدامات لازم را انجام می دهد و هزینه های ناشی از باز گرداندن وی را پرداخت می نماید. اما در خصوص مراسم هایی من باب خاکسپاری یا دیگر اقداماتی که مربوط به مراسم ها می شود را بر عهده نمی گیرد مثل مراسم ترحیم.
- انتقال فوری یکی از اعضای درجه یک فرد بیمه گذار:
در صورتی که بیمه گذار بیماری گرفته باشد که باید برای مدتی در بیمارستان بستری شود، شرکت قرارد بسته با وی هزینه رفت و آمد و انتقال همراه بیمار را تقبل می کند. (اما در خصوص مدت زمان و سایر هزینه ها در هر شرکتی می تواند متفاوت باشد.)
- هزینه های ناشی از فوت یکی از اعضای خانواده یا اقوام:
در خصوص مواردی همچون فوت یکی از اعضای خانواده تا درجه 2 شرکت بیمه پاسخگوی بیمه گذار است و هزینه یرگشت آن را پرداخت می کند. این در صورتی اتفاق می افتد که فرد نمی تواند با وسیله شخصی خودش یا ماشینی که از ثبل تعیین کرده بازگردد. این امر در شرکت ها به این گونه است که باید سندی تحت عنوان گواهی فوت یا اعلامیه به شرکتی که با آن قرار داد بسته اید برای صحت موضوع نشان دهید.
- هزینه های ارسال دارو:
در این مورد شاید شما به بیماری دچار هستید و داروهایی را که توسط پزشک در پیش از سفر برای شما تنظیم شده است گم کرده اید. در این صورت هزینه به حساب بیمه گذار واریز می شود.
- پرداخت مسائل حقوقی:
وقتی به یک سفر خارجی می روید چون با قوانین آن جا آشنایی ندارید و به عنوان یک شخص حقوقی مرتکب جرمی می شوید. کمپانی های بیمه برای حمایت از شما تا حد ممکن دفاع می کند مثلا اگر تصادفی صورت گرفت یا حقوقی از آن ها را رعایت نکردید. این مورد در تک به تک شرکت های بیمه گذار فرق می کند یعنی در بیمه مسافرتی سامان تا سقف 1500 یورو برای فرد پرداخت می شود.
سخن پایانی:
بیمه مسافرتی یکی از انواع بیمه هایی است که در بسیاری از موارد می تواند به شما کمک بسیاری بکند علی الخصوص در مواقعی که با خطر های احتمالی یا بیماری های پیش بینی نشده رو به رو می شوید. بیمه مسافرتی سامان، پارسیان و پاسارگاد با یکدیگر تفاوت دارند و با توجه به مواردی که در قرار داد توافق کرده اید، شرکت کمک رسانی حمایتگر شما خواهد بود. در بالا مواردی را شرح دادیم تا بدانید در چه زمان هایی می توانید شامل هزینه هایی از طرف بیمه مسافرتی باشید. از همراهی شما تا انتهای مقاله صمیمانه سپاس گزاریم.